Vennootschappen en coöperaties
Verbonden partij
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Deelnemende partijen
De Staat is houder van 50% van de aandelen. De andere 50% is in handen van de gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap. Gemeente Beverwijk bezit 85.605 van de 55.690.720 aandelen (à €2,50). Dit is 0,154 %.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De gemeente Beverwijk is aandeelhouder.
Behartigd openbaar belang
De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. Het eigenaarschap van gemeenten, Provincies en de Staat alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.
Gemeente Beverwijk heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op aandelen die de gemeente bezit.Visie op de verbonden partij
De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage.
Beleidsvoornemens
Gelet op de wijze waarop de BNG het openbaar belang behartigt, wil gemeente Beverwijk het aandelenbezit in de BNG behouden.
(Wijziging) belang
Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van €214 dzd. Dat is tevens het risicobedrag.
Het totale geplaatste en volgestorte aandelenpakket bedraagt €139,3 mln.Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2018
2020
Eigen vermogen
4.991.000
niet bekend
Vreemd vermogen
132.518.000
niet bekend
Resultaat
337.000
niet bekend
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
- De BNG als bank heeft te maken met risico’s op het gebied van een Bankbelasting, de uitvoering van Basel III (verhoging van het kapitaal) en het Schatkistbankieren (verplichte storting van overtollige gelden bij het Rijk).
- De BNG hanteert een risicobeheersysteem en er is sprake van een laag risiconiveau.
Verbonden partij
GEM Broekpolder
GEM Broekpolder
Programma
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (8)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Deelnemende partijen
Gemeenten Heemskerk en Beverwijk, AM BV en Heijmans Vastgoed BV
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder S.G. Ferraro
Behartigd openbaar belang
“Unieke samenwerking gemeenten” De Broekpolder ligt op het grondgebied van de gemeenten Heemskerk en Beverwijk. Deze beide gemeenten hebben hun krachten gebundeld om een wijk te ontwikkelen met kwaliteit en toekomstwaarde. Niet alleen voor de bouw van de wijk, maar ook voor wat de voorzieningen betreft, worden in samenwerking plannen gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd.
Visie op de verbonden partij
Bij de ontwikkeling van de Broekpolder werken de gemeenten Heemskerk en Beverwijk samen met projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties. Voor dit Publiek-Private Samenwerkingsverband (PPS) is speciaal de GEM opgericht die plannen ontwikkelt en bewaakt en de grond bouw- en woonrijp maakt.
Beleidsvoornemens
Het project wordt met de Herman Heijermanslaan in 2019 afgerond. Daarna wordt de GEM opgeheven en het project financieel afgesloten
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2018
2020
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Het jaarverslag van GEM Broekpolder was nog niet beschikbaar
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing
Gemeenschappelijke regelingen
Verbonden partij
IJmond Werkt!
IJmond Werkt!
Programma
Sociaal Domein (6)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder B.G.P. van den Berg en H.J. Niele - Goos
Behartigd openbaar belang
IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de vier IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking, die maximaal twee jaar van de arbeidsmarkt afstaan en voert de re-integratie taken voor de Wsw uit.
Visie op de verbonden partij
De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten.
Beleidsvoornemens
- IJmond Werkt! inclusief werkgeversservicepunt is het re-integratiebureau voor de vier IJmondgemeenten. De uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmond Werkt! 2017-2021 vormt het kader voor de opdracht van dienstverlening uitgevoerd door IJmond Werkt!.
- Het participatiebudget wordt vanaf 2018 jaarlijks flexibel ingezet voor de gehele doelgroep.
- Vanaf 2018 wordt 10% van het te besteden re-integratiebudget (participatiebudget minus de loonkosten Wsw) beschikbaar gesteld voor mensen op de eerste twee treden van de participatieladder en innovatie doeleinden.
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2018
2020
Eigen vermogen
4.210,0
1.567,0
Vreemd vermogen
3.399,0
3.190,0
Resultaat
2.419,0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
5.836,0
5.568,0
Toelichting financiële gegevens
Zie hiervoor de begroting 2020 IJW!
Bron
jaarstukken 2018, herziene begroting IJW 2019, Begroting 2020 en meerjarenraming 2021-2023, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De grootste risico’s zijn de mogelijke verdere kortingen op de WSW- en re-integratiedeel subsidie, de uitstroomvariabelen SEO, bezuinigingen op groenopdrachten, mogelijke pensioenverplichtingen en verplichtingen btw. De algemene reserve per 31-12-2018 was €500 dzd. Afgesproken is dat de algemene reserve nooit boven dit bedrag uitkomt, het meerdere wordt aan de deelnemers aan IJmond Werkt! uitbetaald. De bestemmingsreserves en voorzieningen zijn niet bedoeld ter dekking van genoemde risico’s. Gezien de begrote inkomsten en uitgaven 2020 (resultaat nihil), de hoogte van de algemene reserve en de risico’s, is het weerstandsvermogen erg laag.
Verbonden partij
Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ)
Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ)
Programma
Volksgezondheid en Milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H. Erol en H.J. Niele - Goos
Behartigd openbaar belang
Het Afvalschap IJmond-Zaanstreek (AIJZ) heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten Velsen, Beverwijk en Heemskerk te behartigen met betrekking tot het beheer van de aandelen van de N.V. HVC en alles wat daartoe dienstbaar is. En daarnaast een doelmatig en milieu hygiënisch verantwoord beheer van afvalstoffen en het ontwikkelen van beleid en uitvoering op het terrein van preventie en hergebruik. De taken van het AIJZ zijn beperkt tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC; het via het bestuur van het AIJZ adviseren van de voorzitter van het AIJZ om een standpunt te bepalen namens het AIJZ in de Algemene Vergadering van HVC. Het AIJZ levert samen met het Centraal Afvalverwijderingsbedrijf West- Friesland (CAW) een commissaris binnen de raad van commissarissen van HVC. De HVC verwerkt het huishoudelijk afval van de deelnemende gemeenten. De deelname in HVC kan op indirecte wijze bijdragen, maar is niet per definitie de gemeentelijke partner om de gemeentelijke (duurzaamheid)doelen te realiseren. De afspraken over de taken en bevoegdheden zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling, zie hiervoor de webpagina 'vastgesteld beleid'
Visie op de verbonden partij
Ter verwezenlijking van de doelstelling draagt het AIJZ zorg voor de be- en verwerking van de door de deelnemende gemeenten aan AIJZ overgedragen afvalstoffen die AIJZ vervolgens ter be- en verwerking aanbiedt aan HVC.
Daarnaast beheert AIJZ de aandelen van gemeenten Velsen, Beverwijk en Heemskerk in de NV Huisvuilcentrale NH (HVC). De gemeente Zaanstad is per 2019 uitgetreden. Het AIJZ bezit 264 aandelen, zijnde 9,06% van het totaal aan aandelen HVC. Het in het aandelenkapitaal gestort eigen vermogen bedraagt €45,45 per aandeel. De overige financiering vindt plaats met geleend geld waar de aandeelhoudende gemeenten garant voor staan. Beverwijk staat garant voor 25% van de aandelen AIJZ (ofwel 2,3% van het totaal aan gegarandeerde leningen). De totale omvang gegarandeerde lening bedroeg ultimo 2018 €630 mln.
Aandeelhouders staan op basis van een gezamenlijke aandeelhoudersovereenkomst (ballotage) ook garant voor eventuele verliezen van HVC, de betaling van rente en aflossing voor de geldleningen die HVC is aangegaan.Beleidsvoornemens
De activiteiten en beleidsvoornemens van het AIJZ liggen in het verlengde van de doelstelling voor de be- en verwerking van het rest- en GFT-afval van de gemeente Beverwijk. Gemeente Beverwijk ondersteunt de ontwikkeling naar een meer samenhangend, efficiënt en duurzaam afvalbeheer. Via verbranding van het afval produceert HVC duurzame energie (warmte, gas electriciteit) zoals ook uit biomassa, wind, zon en geothermie. In iedere aandeelhoudersvergadering van HVC wordt de zogenaamde update contextanalyse behandeld. Daarin worden de belangrijkste ontwikkelingen geschetst op de terreinen waarop HVC actief is. Ter voorbereiding op deze aandeelhoudersvergadering wordt deze update van de contextanalyse in de GR AIJZ besproken en ingeval dit aanleiding geeft tot vragen/toelichting wordt dit ingebracht de aandeelhoudersvergadering.
(Wijziging) belang
Het AIJZ vertegenwoordigt de gemeente Beverwijk als aandeelhouder in HVC. De gemeente Zaanstad is per 2019 uit de AIJZ getreden. Het belang van AIJZ in HVC is daarmee afgenomen van 529 aandelen tot 264 aandelen HVC ofwel 18,15% tot 9,06%. Indien ook Velsen definitief besluit tot uittreding per 2020 neemt het belang af tot 132 aandelen ofwel 4,53%.
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2018
2020
Eigen vermogen
35,7
21,5
Vreemd vermogen
9,5
0
Resultaat
0,1
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
1,4
2,8
Toelichting financiële gegevens
Bron: Begroting AIJZ 2020, zie webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Bron
Jaarstukken 2018 en begroting 2020 GR AIJZ, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Per 2018 is de zogenaamde "hoofdelijke garantstelling" waarbij iedere gemeente door de banken aangesproken kan worden voor het totaal van de door HVC nog niet afgeloste leningen omgezet naar "Pro Rata garantstelling". Daarbij kan Beverwijk nooit meer aangesproken worden om het totaal van de leningen af te lossen maar alleen voor het deel van het totaal dat overeenkomt met de hoeveelheid aandelen die Beverwijk heeft. Dat is 2,3% van de aandelen en komt overeen met ongeveer 14,5 mln aan garantstelling, dus aanzienlijk minder dan de hoofdelijke garantstelling voor €630 mln (ultimo 2018) aan gegarandeerde leningen. Dit risico van 14,5 mln is in de begroting van Beverwijk (risicoparagraaf) gekwantificeerd op nul euro. De redenatie daarvan is dat ingeval HVC failliet gaat de waarde van de activa/onderpanden (verbrandingsovens) dusdanig hoog is dat gemeenten niet aangesproken hoeven te worden.
Verbonden partij
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Programma
Volksgezondheid en milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen, Haarlem, provincie Noord-Holland, Purmerend, Beemster, Bloemendaal, Heemstede, Zandvoort, Waterland, Wormerland, Landsmeer, Oostzaan en Edam-Volendam
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H. Erol
Behartigd openbaar belang
De Omgevingsdienst IJmond heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en het (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de Omgevingsdienst en de deelnemende gemeenten toetsbare afspraken over de omvang en de kwaliteit van de te leveren producten en diensten, evenals de daaraan verbonden kosten. Voor deze gemeenten voert de Omgevingsdienst minimaal de milieuhandhaving van zware bedrijven en de ketenhandhaving asbest en grond uit (het zogenaamde basistakenpakket). Door de decentralisatie van de handhavingstaken zijn de provinciale bedrijven in de aangesloten gemeenten ook bij de Omgevingsdienst ondergebracht. De Omgevingsdienst voert ook de vergunningverlening, toezicht en handhaving op bodemverontreiniging en bodemsanering uit in mandaat van de Provincie.
Visie op de verbonden partij
Het behouden en, waar mogelijk, verbeteren van de milieukwaliteit waarbij duurzaamheid en leefbaarheid als standaard centraal staan.
In het Milieubeleidsplan 2015-2020 van de gemeente Beverwijk is het realiseren van de doelstellingen van het Energie akkoord leidend geweest. Voor het verbeteren van de kwaliteit van fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, lucht, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid. Ten aanzien van deze wettelijke taken is de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen.Beleidsvoornemens
In 2020 voert Omgevingsdienst IJmond het volgende voor Beverwijk uit:
- Milieubeleidsplan gemeente Beverwijk 2020-2025 Het milieubeleidsplan 2015-2020 loopt af, daarom wordt een nieuw milieubeleidsplan 2021-2025 opgesteld. Het plan wordt afgestemd op het op te stellen gezondheidsplan. In de tweede helft van 2020 wordt het milieubeleidsplan voorgelegd aan de raad. Aandachtpunten hierin zijn onder ander luchtkwaliteit, energietransitie, duurzame mobiliteit en circulaire economie.
- Verduurzaming bestaande bouw: Uitvoeren regionaal energiebesparingsprogramma met onder andere voorlichtingsbijeenkomsten voor inwoners en collectieve isolatieprojecten in de wijk
- Luchtkwaliteit IJmond: Het intensiveren van de Visie luchtkwaliteit 2017-2021 inclusief het bijbehorende uitvoeringsprogramma met verdergaande maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit.
- IJmond Bereikbaar: Via IJmond Bereikbaar wordt onder andere ingezet op zero-emissie distributie, het stimuleren van het gebruik van de fiets, elektrische (deel)auto's door bedrijven en schone brandstoffen voor de scheepvaart. Verdere maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit worden nog onderzocht.
- Greenbiz: Het verduurzamen van bedrijfsterreinen wordt voortgezet. Ondernemers worden gestimuleerd om collectieve duurzaamheidsprojecten op te zetten zoals het uitwisselen van zelf opgewekte zonne-energie (Greenbiz Energy). Verder wordt het project “Up cycle your waste” opgestart waarmee een bijdrage aan de realisatie van een circulaire economie wordt geleverd.
- Green deal Zorg: De zorginstellingen Heliomare, VivA!Zorgroep en het Rode Kruis Ziekenhuis continueren de verduurzaming van hun bedrijfsvoering in het kader van de Green deal Zorg. Het streven is om het zilveren certificaat voor de verduurzaming te behalen (nu zijn ze in het bezit van de bronzen certificaat). ODIJ ondersteunt de zorginstellingen met kennisbijeenkomsten.
- Hinder vliegverkeer: Om de hinder (geluid, klimaat en gezondheid) van vliegverkeer te beperken wordt uitvoering gegeven aan de Bestuurlijke agenda Schiphol 2019-2022.
- Bodem: Voor 2021 zal provincie Noord-Holland een aantal bodemtaken uit de Wet bodembescherming overdragen aan de gemeenten. Hiermee wordt de gemeente bevoegd gezag voor bodemverontreinigingen en sanering hiervan. Met de warme overdracht komen ook middelen mee. Hoeveel is nog niet bekend. ODIJ neemt ambtelijk deel in de klankbordgroep.
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2018
2020
Eigen vermogen
509,3
395,9
Vreemd vermogen
8.551,3
7.741,5
Resultaat
10,5
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
923,4
932,3
Toelichting financiële gegevens
- Bron: Begroting 2020 ODIJ
- Financieel resultaat betreft resultaat na begrote onttrekking bestemmingsreserves
- Bijdrage Beverwijk betreft reguliere GR-bijdrage, de bijdragen voor specifieke beleidsprojecten vallen daar buiten.
Bron
Jaarstukken 2018 en begroting 2020 Omgevingsdienst, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Zie hiervoor de paragraaf in de begroting 2020 van de ODIJ.
Er vindt een risico-inventarisatie plaats en er is voldoende weerstandvermogen.Verbonden partij
Cocensus
Cocensus
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Hoofddorp
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Heerhugowaard, Hillegom, Beverwijk, Langedijk, Haarlem, Oostzaan, Bergen, Den Helder, Wormerland, Alkmaar, Haarlemmermeer.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H. Erol
Behartigd openbaar belang
De GR zorgt voor;
- de heffing en invordering van (on)roerende zaakbelasting;
- rioolrechten en afvalstoffenheffing;
- de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en;
- voert de Wet waardering onroerende zaken uit.
De GR verzorgt voor Beverwijk de heffing en inning van de:
- grafrechten;
- havengelden;
- hondenbelasting;
- leges;
- marktgelden;
- parkeerbelasting;
- precariobelasting;
- toeristenbelasting en
- vermakelijkhedenretributieVisie op de verbonden partij
Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiëntere en effectievere uitvoering van de belastingtaken.
Beleidsvoornemens
Uitbreiding van de GR Cocensus met Uitgeest, Castricum en Heiloo per 1 januari 2020.
(Wijziging) belang
niet van toepassing
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2018
2020
Eigen vermogen
205,3
nog niet bekend
Vreemd vermogen
4175,7
nog niet bekend
Resultaat
5,4
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
755,8
806,9
Toelichting financiële gegevens
Bron
Jaarstukken 2018 en begroting 2020, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Zie paragraaf risico’s van de begroting 2020 van Cocensus
Verbonden partij
ReinUnie
ReinUnie
Programma
Volksgezondheid en milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Velsen en Heemskerk
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H.J. Niele-Goos en wethouder H. Erol
Behartigd openbaar belang
De ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen (gebouwencomplex in Velsen-Zuid). Daarnaast wordt gestreefd naar de bevordering van gemeenschappelijke standpuntbepaling van de deelnemers op het gebied van afvalverwerking en reiniging. De afspraken over de taken en bevoegdheden zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling.
Visie op de verbonden partij
Het beheren van de huur-, financiering- en andere overeenkomsten en het gemeenschappelijk bepalen van standpunten voor zover het onderwerpen betreft of het gebied van afvalbeheer, zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke regeling, zie vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Beleidsvoornemens
- Nadat het eigendom van alle ondergrondse containers tussen HVC-GR ReinUnie en de gemeenten is geharmoniseerd per 2018 is daarna met de deelnemers van deze GR de noodzaak/wenselijkheid tot voortzetting/opheffing besproken. Dit in relatie tot de uittreding van Zaanstad uit de GR AIJZ per 1-4-2019 en de mogelijkheid om deze gemeenschappelijke regelingen samen te voegen tot één regeling.
- Het voorgenomen zelfstandig aandeelhouderschap van Velsen (besluit voorzien 2e helft 2019) is van invloed op het eerdere voornemen om beide regelingen samen te voegen tot één regeling. In het 4e kwartaal 2019 worden de consequenties van het besluit van Velsen verder uitgewerkt.
(Wijziging) belang
- Tot 2019 konden de kosten van ReinUnie gedekt worden vanuit de algemene reserve van ReinUnie die gevormd was vanuit renteopbrengsten van de overnamesom die HVC in 2007 betaald heeft voor de overname van personeel en activa van ReinUnie.
- Per 2019 betaalt Beverwijk €5.464 aan jaarlijkse bijdrage. De voorgenomen uittreding van Velsen uit de AIJZ is van invloed op het eerdere voornemen om beide regelingen samen te voegen tot één regeling.
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2018
2020
Eigen vermogen
-2,9
0,9
Vreemd vermogen
3.654,1
3.135,7
Resultaat
-19,9
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
0
5,5
Toelichting financiële gegevens
Bron: Begroting 2020 ReinUnie (INT-19-49675)
Bron
Jaarstukken 2018 en begroting 2020, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
Verbonden partij
Centraal Nautisch Beheer (CNB)
Centraal Nautisch Beheer (CNB)
Programma
Verkeer, vervoer en waterstaat (2)
Algemeen
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeenten Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad en voorts de private havenbeheerders Zeehaven IJmuiden en Tata Steel IJmuiden.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder S. Ferraro
Behartigd openbaar belang
Het CNB is een Gemeenschappelijke Regeling waarin de havengemeenten van het Noordzeekanaalgebied (Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad) samenwerken aan een veilig, vlot en duurzaam gebruik van de nautische ruimte in het Noordzee-kanaalgebied.
Visie op de verbonden partij
Bevordering van een vlotte, veilige en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer in Beverwijk en het Noordzeekanaalgebied.
Beleidsvoornemens
Herziening Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied 2012.
Traject voor herziening is gestart in 2018. Besluitvorming is voorzien na de zomer 2019.(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2018
2020
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
0
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
0
0
Toelichting financiële gegevens
- Het CNB Noordzeekanaalgebied heeft de uitvoering van haar publieke taken gemandateerd aan Port of Amsterdam (PoA).
- De met de publieke taakuitoefening gemoeide kosten worden volledig gedekt door PoA.
Het saldo van baten en lasten bedraagt derhalve per definitie €0 en er is geen sprake van een eigen balans van CNB.
Bron
Begroting 2020 CNB, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
Verbonden partij
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)
Programma
Sport, cultuur en recreatie (5)
Algemeen
Vestigingsplaats
Uitgeest
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Zaanstad.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H.J. Niele-Goos
Behartigd openbaar belang
Het Recreatieschap zet zich in voor:
Het verzekeren van een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en aangrenzende gebieden en de recreatie in de Buitenlanden en de Omzoom
Ook het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap in het recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer, Buitenlanden en Omzoom.
De doelstelling kan worden samengevat als “duurzaam in stand houden van natuur- en recreatiegebieden, oeverrecreatie en watersport, ten behoeve van bewoners uit de omliggende gemeenten en wijde regio”.Visie op de verbonden partij
Bevordering van goede mogelijkheden voor het recreëren in de buitenruimte in alle wijken met de daaraan verbonden leefbaarheid voor alle bewonersgroepen, voldoende voorzieningen voor dagrecreatie voor alle groepen van de bevolking, waaronder het gebruik van strand, duingebied, volkstuinen, het Alkmaarder- en Uitgeestermeer, de Buitenlanden. Aagtenpark en de Omzoom.
Beleidsvoornemens
- Vanaf begin januari 2019 het Aagtenpark onderbrengen in de GR van het RAUM
- Recreatieve ontwikkeling van de Buitenlanden met inzet van een externe recreatie ondernemer
(Wijziging) belang
niet van toepassing
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2018
2020
Eigen vermogen
2.115,0
1.597,9
Vreemd vermogen
129,2
357,7
Resultaat
19,4
102,4
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
59,3
110,2
Toelichting financiële gegevens
Bron: Op 3-7-2019 vastgestelde begroting 2020
Bron
Jaarrekening en jaarverslag 2018, begroting 2020, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid gemeente Beverwijk
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Verbonden partij
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Programma
Onderwijs (4)
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Velsen en
ZandvoortBestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
B.G.P. van den Berg
Behartigd openbaar belang
Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente.
Visie op de verbonden partij
Voor de wetuitvoering is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in regio melden op één gelijke wijze verzuim aan.
Beleidsvoornemens
- In 2018 wordt uitvoering gegeven aan de centrale registratie
- Voor de gehele regio ontstaat één actueel en volledig bestand van alle 4- tot 23-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim- en startkwalificatie en dergelijke.
- Gemeenten kunnen hier gebruik van maken voor uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken.
(Wijziging) belang
Niet van toepassing.
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2018
2020
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
20
23
Toelichting financiële gegevens
Er wordt jaarlijks een bijdrage aan CARel (het verzuimregistratiesysteem) betaald. Ook wordt er jaarlijks een bijdrage van de gemeenten Haarlem ter (gedeeltelijke) dekking van de loonkosten van onze leerplichtambtenaren, ontvangen.
Bron
Jaarverslag 2018 en begroting 2020, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid 'verbonden partijen'
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
Verbonden partij
Veiligheidsregio Kennemerland
Veiligheidsregio Kennemerland
Programma
Veiligheid (1)
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester M.E. Smit
Behartigd openbaar belang
Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen rond Brandweerzorg en publieke gezondheidszorg:
a het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de brandweertaak;
d het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;
e het instellen en in stand houden van een brandweer;
f het instellen en in stand houden van een GHOR;
g het voorzien in de meldkamerfunctie;
h het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken;
j Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg.Visie op de verbonden partij
Het zorg dragen voor de bescherming van de burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet. Niet alleen de Veiligheidsregio heeft hierin een belangrijke taak maar ook de deelnemende gemeenten zijn verantwoordelijk voor bijvoorbeeld opvang en verzorging.
Beleidsvoornemens
- De VRK is verantwoordelijk is voor uitvoering van de basisbrandweerzorg, de GGD taken en de bestrijding van rampen en crises in de regio
- Het samenwerkingsverband levert, naast de wettelijke verplichting, een efficiëntere en effectievere uitvoering van taken op
- De continue aanpassing aan veranderende omstandigheden en het hoge risicoprofiel van Beverwijk en de regio IJmond vragen om kwalitatief hoogwaardige dienstverlening tegen zo laag mogelijke kosten
- Dit geldt zowel op het gebied van volksgezondheid als veiligheid in brede zin.
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2018
2020
Eigen vermogen
3.358,0
2.372,0
Vreemd vermogen
41.612,0
47.267,0
Resultaat
1.346,5
222,0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
3.311,0
3.605,0
Toelichting financiële gegevens
Bron: Jaarverslag VRK 2018 en programmabegroting 2020-2023 (IN-19-53616)
Bron
Jaarverslag 2018 en programmabegroting 2020-2023, zie hiervoor de webpagina vastgesteld beleid 'verbonden partijen'
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Zie hiervoor de begroting VRK 2017, par. 4.1, weerstandsvermogen en risicobeheersing (blz. 48 e.v.): met uitgebreide info over het risicoprofiel met kwantificeerbare en niet kwantificeerbare risico’s en een omschrijving van de maatregelen. Er is sprake van een gematigd profiel en daardoor een weerstandscapaciteit van 5% van de begroting.
Stichtingen en verenigingen
Verbonden partij
Stichting RIJK
Stichting RIJK
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemstede
Website
Rechtsvorm
Stichtingen en verenigingen
Deelnemende partijen
Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Oostzaan, Ouder-Amstel, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, Velsen en Wormerland
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Gemeentesecretaris; drs. E.R. Loenen
Behartigd openbaar belang
Stichting RIJK is een collectief waarin gemeenten samenwerken bij het vormgeven van inkoop en aanbesteding binnen hun organisaties.
Visie op de verbonden partij
Beheersing en transparantie van inkoop en aanbestedingsproces.
Maatschappelijk verantwoord inkopen (duurzaam, circulair) en social return.
Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiënte en effectieve uitvoering van de inkoop en aanbestedingsprocessen.Beleidsvoornemens
Optimale ondersteuning bieden vanuit de verschillende kennisteams van RIJK met een duidelijke focus op SROI en circulaire economie door middel van doel-en rechtmatig inkopen
(Wijziging) belang
niet van toepassing
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financiële gegevens
2018
2020
Eigen vermogen
83,4
Vreemd vermogen
589,5
Resultaat
5,1
0
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
255,4
317,1
Toelichting financiële gegevens
Bron
-
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Uittreden deelnemende gemeente. Bij een calamiteit of incident zal in het ongunstigste geval deelnemende partijen in de lasten meedragen